Vorig jaar sloot ik mij aan als vrijwilliger bij de VoorleesExpress. Ik maakte kennis met een driejarig jongetje uit India, dat geen woord Nederlands sprak. Met zijn ouders en broer sprak hij een Indiaas dialect en het Engels beheerste hij redelijk. Eind december overhandigde ik hem zijn diploma.
Van een verlegen ‘prinsje’ ontwikkelde hij zich in 20 voorleessessies tot een stoer schoolkind. We lazen prentenboeken, deden taalspelletjes, luisterden naar apps, zongen liedjes (wat zitten er toch veel sch’s in Nederlandse liedjes). Hij wil alle verhalen uitbeelden. Hij laat graag zien hoe een kikker springt en welk geluid een tijger maakt. Hij wil graag alles vertellen in diverse talen tegelijkertijd.
Hij houdt van feesten en trekt daarbij graag zijn mooiste kleren aan. Voor zijn diploma-uitreiking was hij gekleed als ‘kookpiet’. Het Sinterklaasfeest heeft zijn hart gestolen. Tot ver in februari zong hij Sinterklaasliedjes. Zijn favoriete lied op dit moment is ‘Ik lust geen spruitjes’.
“Hij wil graag alles vertellen in diverse talen tegelijkertijd”
De VoorleesExpress biedt via de app veel tips en trucs om de aandacht van de pupil vast te houden. Ik heb hem Nederlands geleerd zoals ik ooit mijn eigen dochter aan het praten kreeg. Woordjes benoemen in prentenboeken een eerste-woordjes-boeken en vervolgens herhalen: “Nee, geen cow maar koe, geen butterfly maar vlinder.”
In de beginfase maakten we gebruik van een activity center met geluid, waarin hij afbeeldingen moest benoemen in het Engels en/of het Nederlands. Een uitstekende manier om woorden te oefenen en de uitspraak onder de knie te krijgen. Doe- en stickerboeken zijn ook heel handig. Naast het vergroten van de woordenschat, kan er worden gerekend en verzameld of getekend en gestickerd om de fijne motoriek te oefenen. Tot slot kan het verhaaltje worden naverteld. De afwisseling van cognitieve oefeningen en ontspannende activiteiten werken goed. Je kunt een driejarig kind nu eenmaal geen uur alleen voorlezen.
“Als ik kom vraagt hij voortdurend aan zijn moeder hoe laat ik er ben”
Mijn pupil heeft in korte tijd heel veel geleerd. Hij is gek op de bibliotheek en de boekhandel. En op aardbeien, ijs en pannenkoeken met kaas. Hij houdt van voetballen, op één been staan, met lego bouwen én voorlezen. Als ik kom vraagt hij voortdurend aan zijn moeder hoe laat ik er ben. En op mijn beurt kijk ik er naar uit hem te zien en voor te lezen. Het geeft veel voldoening een kind de Nederlandse taal bij te brengen. Zijn lievelingsboeken gaan over Nijntje en Dribbel. Hij wil alles weten en onthouden. En als hij het even niet meer weet, zegt hij: ‘Wacht even.’
En ik? Ik leer over de Indiase cultuur, eet spicy dahl koekjes en zoete lekkernijen. Ik praat met de ouders over onze landen van afkomst, over onze culturen, onze geschiedenis en gewoonten. Soms doen we iets gezamenlijks: een wandeling door de oude binnenstad, een bezoek aan een museum. Na 20 lessen ben ik op verzoek van de ouders blijven komen. Mijn pupil is nog lang niet uitgeleerd. Op school en met mij spreekt hij Nederlands, maar thuis valt hij toch vaak terug op zijn moedertaal.
“Voorlezen bij de VoorleesExpres heeft mijn leven verrijkt”
Voorlezen bij de VoorleesExpres heeft mijn leven verrijkt en is een aangename onderbreking in mijn hectische bestaan. Want het allerbelangrijkste van ons wekelijks samenzijn is dat we zoveel lachen. Mijn pupil houdt van grapjes maken en is alert voor een inmiddels vierjarige. Toen ik hem aanraadde aan papa te vragen of hij eens op YouTube een filmpje van een kinderboek-karakter mocht bekijken, was zijn antwoord: ‘Waarom aan papa? Mama weet dat ook.’ Daar sta je dan, als werkende moeder.
*Deze column is geschreven door Geneviève, taalvrijwilliger en voorlezer bij de VoorleesExpress Utrecht
“Als expatgezin was het voor ons belangrijk om een taalvrijwilliger te vinden die niet alleen de taal kon leren, maar ook de specifieke uitdagingen van onze zoon begreep.
Sinds we meedoen met de VoorleesExpress is hij enorm vooruit gegaan. Zijn woordenschat is gegroeid en zijn gevoel voor de Nederlandse grammatica en zinsbouw is aanzienlijk verbeterd. We merken dat hij nu ook zelfverzekerder Nederlands spreekt, wat een enorme boost is geweest voor zijn sociale netwerk.
We zijn vooral onder de indruk van het vermogen van Geneviève om de manier van lesgeven aan te passen aan de individuele behoeften van onze zoon. Ze maakte de bezoeken leuk met spelletjes, liedjes en het vertellen van verhalen, wat enthousiasme en toewijding aanwakkerde bij mijn kind voor het leren van de taal.
We zijn ervan overtuigd dat zijn liefde voor boeken en lezen hem zijn hele leven zal bijblijven.”
Wil jij ook je eigen leven en dat van een kind verrijken? Word dan voorlezer bij de VoorleesExpress Utrecht. In 20 weken, twee uur per week, maak jij het verschil. Bekijk onze vacature of meld je hiernaast aan.